Význam nových médií v předvolební kampani
Novější komunikační technologie založené na numerickém zpracování dat se označují jako nová média. Tato digitální média jsou stále častěji využívána při předvolebních kampaních. Jejich výhodou je menší finanční náročnost, rychlé šíření informací, interaktivita (obousměrnost) a jejich další využitelné aplikace. Nejlepších výsledků je možné dosáhnout při současném nasazení klasických i nových médií.
Používají se zejména internetové aplikace. Jedná se o webové stránky, volební portály, bannery (reklamní proužky), chaty (diskusní fóra), blogy (komentované deníkové záznamy), konference a internetovou televizi. Na webové stránky jsou umísťovány volební materiály (texty, plakáty, loga, bannery, prezentace, videoprojekce), které jsou volně k dispozici návštěvníkům. Další možností jsou projekce delších videoklipů v rámci stránky. Přímá hlasová diskuse je realizovatelná prostřednictvím internetové telefonie. Odpovědi voličů je možné vyhodnocovat a následně modelovat další průběh kampaně. Databáze adres návštěvníků slouží pro hromadné rozesílání předvolebních materiálů elektronickou poštou.
Při negativní kampani je možné v předstihu získávat internetové adresy protivníků. Spojení jména politika s nelichotivou přezdívkou, které se zobrazí při vyhledávání vyhledávačem se označuje jako bomba. Nevyžádané emaily mohou zahlcovat počítačové servery. Ještě zákeřnější je napadení počítačů a počítačových sítí viry nebo poškozování počítačových systémů hackery.
Z prostředků mobilní komunikace jsou využitelné krátké textové zprávy (SMS), hlasové zprávy, multimediální zprávy (MMS), videohovory, datové přenosy nebo videozáznamy. Výhodné je propojení počítačové a mobilní komunikace.
Bezplatná distribuce záznamových médií (CD ROM, DVD nebo jiných) s materiály stále častěji zastupuje tištěná média.
Význam klasických médií pro komunikaci bude stále menší, budou nahrazována digitálními nebo i jinými technologiemi. Tato nová média budou mít v předvolebním souboji stále významnější postavení.