Černá díra v kolejích
Omezení rozsahu regionální železniční osobní dopravy postihl od začátku léta Ústecký kraj. České dráhy (ČD) nebyly schopny krajskému úřadu jako objednavateli veřejné dopravy doložit ztrátovost jednotlivých spojů, a protože v krajské pokladně není peněz nazbyt, nejztrátovější a nejméně využívané spoje byly zrušeny a v některých případech nahrazeny autobusy.
Představitelé kraje argumentují logicky. Ne každý vlak osobní dopravy patří do základní dopravní obslužnosti a výletní vlaky není možné dotovat. Zvláště když existuje mnoho obcí, do kterých zajíždí veřejná doprava v mnohem menším rozsahu. Představitelé kraje tak dali ČD strop (335 mil. Kč), do kterého jsou ochotny vlaky dotovat.
Podnikatelské prostředí pro dopravce na železnici není nijak příznivé. Zákon o transformaci Českých drah z roku 2002 vložil ČD, jednomu z dopravců, do vínku i nádražní budovy a nástupiště, čímž je oproti eventuálním konkurentům zvýhodnil. Případné napravení stavu je však možné, protože ČD, a. s., jsou zatím stále vlastněny státem ze sta procent a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se to do voleb mělo změnit. Pořádek na železnici je tedy dalším úkolem vítěze příštích voleb.
Polovičatá reforma nadále umož- ňuje přežívat lokálním tratím, které již dávno mohly být nahrazeny efektivnější autobusovou dopravou, třeba i ve větším rozsahu než dnešní vlaky. Navíc tyto polomrtvé výhonky ubírají energii z ostatního zbytku sítě, kde chybí prostředky na zefektivnění provozu a opravy.
Ani objednávání dopravy na rok dopředu není pro železniční dopravce atraktivní job. To je asi i jeden z důvodů, proč se žádní jiní hráči v oboru mimo ČD do provozování regionálních vlaků nehrnou. Ostrůvky regionálních dopravců na severní Moravě vznikly spíše jako důsledek povodní, kdy se například společnost OKD Doprava ujala zničené tratě z Milotic do Vrbna pod Pradědem a po její obnově zde začala provozovat i vlastní osobní a nákladní vlaky. Dvě tratě provozované Viamontem jsou zase výsledkem rozhodnutí ČD osobní dopravu zastavit.
Jednou z možností, jak dopravu na regionálních tratích zefektivnit, by bylo nahrazení dosavadního systému pokrývání ztrát z veřejného rozpočtu systémem, který bude stimulovat ke zlepšování nabídky služeb. Na jistý obnos tržeb od cestujících by připadala odpovídající dotace. Dopravci by byli lépe motivováni nabízet kvalitnější spoje a nestáli by pouze s nataženou rukou a slovy: Státe, regione plať!