Zemské volby v Hesensku
Vzhledem k blížícím se krajským volbám je zajímavé sledovat jakékoli volby na nižší než celostátní úrovni v našem okolí. Jako velmi poučné se ukazují například zemské volby u našich německých sousedů. Ty v Hesensku se konaly 27.ledna.
Těsný výsledek a zamotaná situace. Jazýčkem na vahách mohou být komunisté
Ne, opravdu jsme se nevrátili do České republiky. Těsný výsledek voleb v Hesensku vedl k situaci, která není nepodobná té naší. CDU získala 36,8 % hlasů (42 křesel), SPD 36,7 % (42), FDP 9,4 % (11), Zelení 7,5 % (9) a Levice (Die Linke) 5,1 % (6), což tuto levicovou stranu poprvé dovedlo do zemského sněmu v některé z bývalých západoněmeckých zemí.
Počítáte správně, s výjimkou velké koalice (do které se CDU a SPD příliš nechce a před volbami ji dokonce vyloučili) nelze složit většinu ze dvou stran. A tak CDU opět oprášila tzv. „Jamajku“, tedy černo-žluto-zelenou koalici CDU–FDP–Zelení (do které se pro změnu vůbec nechce Zeleným) a Levice pochopila, že by se mohla stát jazýčkem na vahách a podpořit vznik koalice SPD–Zelení–Levice.
Roland Koch a jeho sázka na boj s imigranty v Hesensku
Na osudu kampaně CDU v Hesensku si můžeme demonstrovat jeden velmi zajímavý aspekt volebních kampaní. CDU, vedená zemským premiérem Rolandem Kochem, vedla v Hesensku celou dobu zajímavou a promyšlenou kampaň s využitím řady prvků moderního marketingu. V průběhu kampaně se ale dostala pod tlak ze strany svého největšího konkurenta (a současně koaličního partnera na národní úrovni), SPD. Kandidátka SPD Andrea Ypsilanti vedla chytrou srovnávací kampaň, která přinášela výsledky. Koch se tedy rozhodl kontrovat a vytáhnout na německé poměry kontroverzní téma přistěhovalecké kriminality. Evidentně se inspiroval úspěchy obdobných kampaní v sousedním Švýcarsku i Rakousku a navíc toto téma bylo v Německu v té chvíli hodně aktuální. Ve skutečnosti šlo o relativně jemnou argumentaci (třeba v porovnání se švýcarskými černými ovečkami – viz CEVRO Revue 12/2007). Nicméně se od té doby nemluvilo v souvislosti s CDU téměř o ničem jiném a celá pracně budovaná kampaň přišla vniveč. Pro fajnšmekry ještě dodávám, že hlavním sloganem CDU bylo v těchto volbách „Mutig. Modern. Menschlich“ (tedy „odvážný, moderní, lidský“). Možná si vzpomenete, že bývalý kancléř Gerhard Schröder a jeho SPD ve federálních německých volbách v roce 2005 používala ze dvou třetin stejný slogan „Kraftvoll. Mutig. Menschlich“.
Srovnávací kampaň Andrey Ypsilanti
Jak již bylo zmíněno, až nečekaně silným protivníkem se Kochovi stala poměrně málo známá politička SPD Andrea Ypsilanti. Hlavním heslem její kampaně bylo „Die Zeit ist reif“ – „Nazrál čas“ a klíčovým motivem přímé srovnání její politiky s politikou Rolanda Kocha. Kampaň se jmenovala ER-SIE, a tak kromě porovnání politik tedy vnesla do hry i ženský prvek (jako třeba v souboji ve francouzských prezidentských volbách). Jednotlivé motivy porovnávaly politiku v oblasti imigrace, mezd, atomové energie, nebo policie. Velmi vstřícný postoj zaujala SPD vůči národnostním menšinám a část volebních materiálů byla vytištěna i v italštině, španělštině, turečtině, řečtině nebo ruštině.
Kampaň CDU v Hesensku
Kampaň CDU v Hesensku
Kampaň SPD