Volební kampaně v polských volbách 2007
Přesně před dvěma lety jsem v této rubrice psal o kampani Mniej podatków (známou též pod názvem „lednička“), která hrála velmi důležitou roli při tehdejším vítězství strany Prawo i Sprawiedliwość (PiS) bratří Kaczyńských.
Po dvou letech dospělo Polsko k předčasným volbám. Výzkumy veřejného mínění opět favorizovaly konkurenční stranu Platforma Obywatelska (PO) Donalda Tuska. Komentátoři se ale do poslední chvíle zdráhali těmto průzkumům věřit a čekali, jaký trumf Kaczyńští vytáhnou z rukávu tentokrát. Nevytáhli žádný a Platforma skutečně zvítězila. Pojďme se podívat, jaká kampaň ji k tomu ve volbách dovedla.
Aby se žilo lépe. Všem!
Platforma kampaň v roce 2005 trochu podcenila, a tak nechtěla letos nechat nic náhodě. Namíchala bohatý koktejl, který obsáhl jak negativní, tak srovnávací i pozitivní prvky. Z celé kampaně je cítit velké poučení z roku 2005 i napodobování technik PiS.
Nutno říci, že negativních prvků bylo nejvíce, jak se již v Polsku stává tradicí. Spoty PO obsahovaly například roztřesené černobílé záběry ze spektakulárního zatýkání exministra vnitra vlády PiS J. Kaczmarka, záběry rozehnání pokojné demonstrace zdravotních sester před úřadem vlády nebo poukazy na špatnou situaci ve zdravotnictví, špatný stav silnic a masové odchody Poláků za prací do ciziny.
Srovnávací prvek kampaně PO reprezentovaly například dvě současně představené sady billboardů – na bílo-modrých se objevily nápisy jako „budowanie“, „spokój“(klid) a „szacunek“(úcta). Na černých, vyjadřujících zásady PiS, naopak „agresja“, „pogarda“ (pohrdání) a „oszczerstwa“ (pomluvy). V dalších materiálech se objevilo srovnání šedého a smutného života v dnešním Polsku a zářné budoucnosti, samozřejmě pouze pokud zvolíte PO.
Ve vizuálně silné pozitivní části kampaně se spokojení Poláci vracejí zpátky z Dublinu (neboť práce v Polsku se již vyplácí), zdravotní sestry, lékaři i policisté jsou dobře placení a šťastní, vedle nových silnic rostou nová sportovní centra a stadiony. Stačí málo – zvolit PO. Tato populistická rétorika ve volbách zafungovala. Co ale až bude potřeba obhájit svoje sliby v průběhu vládnutí a před dalšími volbami? Podaří se to PO? Uvidíme.
Ukázky pozitivní kampaně PO. Poláci se vracejí z Dublinu. Dobře placený doktor a sestra. Nové silnice.
Srovnávací prvek kampaně PO.

Kampaň PO „Aby se žilo lépe. Všem!“